Öppna kurser

Förhandlingsteknik

Om det bara kan finnas en vinnare vid en förhandling, se till att det inte är du. Låter det konstigt? Inte alls egentligen, vägen till långsiktiga relationer går via två nöjda parter i en förhandling.

Dagens affärsklimat kräver skicklighet inom området förhandling och vi påstår att det finns väldigt få skickliga förhandlare. Det har visat sig att duktiga förhandlare gör en snabbare karriär än sina kollegor. Skickliga förhandlare vinner alltid respekt, skapar större och lönsammare affärer och säkerställer goda relationer med fler än en vinnare. Vi brukar också säga att du får det du förhandlar dig till och inte nödvändigtvis det du förtjänar.

Efter att ha deltagit i kursen "Kreativ förhandling" kommer du också att tycka att det är roligare att förhandla och du kommer att påverka ditt företags lönsamhet i en positiv riktning. Utbildningen är unik på så sätt att man genom speciella övningar får med sig ett antal enkla, konkreta och mycket värdefulla verktyg som banar vägen till hur man faktiskt blir en mycket skicklig förhandlare, här skiljer sig denna kurs från det vanliga.

Utbildningsmål

Efter att ha deltagit i kursen "Kreativ förhandling" kommer du att ha en förbättrad självbild såsom professionell förhandlare. - kunna använda dig av förhandlingens kommunikationsmodell - ha kunskap i att identifiera och använda olika förhandlingsstilar - behärska de olika förhandlingsfaserna - med framgång delta i det psykologiska förhandlingsspelet.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till chefer, säljare och inköpare som vill utveckla sin kompetens inom området förhandling.

Innehåll Förhandlingsteknik, Kreativ Förhandling

Kommunikationsmodellen som ger förhandlingsresultat. Identifiera och hantera olika förhandlingsstilar

Principer inom förhandling:

  • Att kunna skilja på människan och problemet
  • Att kunna sätta intresset framför ståndpunkter

Hur man sätter mål inför en förhandling

  • Vad gör målformulering inför förhandling så annorlunda traditionell målsättning
  • Målsättning inför förhandling och strategisk förhandlingsplan

Förhandlingens faser

  • Förhandlingsfasernas betydelse
  • Strategiskt och taktiskt beteende i de olika förhandlingsfaserna

Konsten att finna alternativa vägar

  • Hur man bäst finner kreativa lösningar
  • Att alltid behålla företagets/organisationens intressen i centrum
  • Klara av kritiska situationer
  • Superfrågor
  • Kunna säga nej när så är relevant

Betydelsen av förtroende och relationer

  • Hur man skapar förtroende
  • Hur man anpassar sin förhandling baserat på befintliga relationer

Makt i förhandling

  • Finn din maktpotential, den finns, du har mer makt än du tror

Hinder i förhandling

  • Förhastade omdömen
  • Antagandet av kakans storlek
  • Sökandet efter den enda rätta lösningen
  • Det är "deras" sak att lösa "deras" problem
  • Hur man bemöter "fula tricks"

Förhandling och stress

  • Sätt att kontrollera stressmoment
  • Kontroll av tidsfrist

Team-förhandling

  • Konsten att förbereda en" team-förhandling" med flera interna representanter
  • Strategi och taktik i "team-förhandling"