Öppna kurser
Professionella samtal
Möter du kunder i telefon? Vi ger dig spetskompetens via en stabil bas. Utbildningen är särskilt lämplig för dig som arbetar inom kundservice, support eller helpdesk.
Vill du göra din kommunikation tydligare och mer anpassningsbar, skapa förtroende snabbare samt få verktygen för att hantera även dom ”besvärliga samtalen”? Då är detta kursen att boka sig på.
Utbildningen varvar teori med praktiska, konkreta övningar och ger även tid för reflektion.
Utbildningsmål
Detta är en utbildning för dig som arbetar med kommunikation i din vardag och som nu vill utveckla dina kunskaper som kommunikatör och stärka dig i din yrkesroll.
Innehåll
Vilka egenskaper och färdigheter har en god kommunikatör
- Självreflektion och övning
Vikten av ett gott första intryck – Att snabbt skapa förtroende
Vilka är grunderna i ett samtal och vad kan/ska man fokusera på i respektive del:
- Inledning
- Kundanalys
- Presentation och Information
- Summering
- Avslut
Beteendestilar och DISC
- Färgspråkets grunder
- Hur kommunicerar jag?
- Hur kan jag komma uppfattas?
- Hur kan jag anpassa min kommunikation för att bättre nå fram?
Aktiv lyssning
- Närvaro
- Öppna frågor/Slutna frågor
- Bekräftelse
- Reflektion
- Summering
Hur kan jag hantera besvärliga frågor, människor och situationer
- Bryta sina destruktiva tanke- och beteendemönster
- Optimera sitt tillstånd
- Kunna ladda om
Kroppsspråk, röst och ordval
Personligt åtagande och handlingsplan för vad jag ska
- Fortsätta göra
- Sluta göra
- Utmana mig med