Öppna kurser
Skriv så att man vill läsa
BÄTTRE JOBBTEXTER!
För de flesta av oss är text det vanligaste sättet att kommunicera, informera och övertyga. Kursen ger dig många tips och insikter som hjälper dig att skriva bättre jobbtexter:
- Hur fångar du läsarens intresse?
- Hur kan du bli tydligare så att läsaren förstår ditt budskap?
- Hur ökar du läsbarheten?
- När passar det att vara lättsam och hur gör man?
Utbildningsmål
Efter kursen ska du kunna skriva kortare, tydligare och intressantare. Du får med dig ett antal verktyg som ökar chansen att läsarna läser, förstår - och tycker om - dina jobbtexter.
Målgrupp
Alla som i sitt arbete skriver för andra läsare.
Förkunskaper
Inga.
Innehåll Skriv så att man vill läsa
Vad vill du och vad vill läsarna?
- Målgrupp: Vilka skriver du för? Vad vet de redan och vad tror de på?
- Nästa steg: Vad vill du att de gör när de läst klart?
- What’s In It For Me: Varför borde läsarna bry sig?
Locka till läsning
- Rubriker som suger… tag!
- Pang på rödbetan! Lyft fram budskapet direkt
- Underbart är kort. Om att prioritera och kapa
- Olika strukturer som gör tankegången tydligare för läsarna – och för dig
- Punktlistor, mellanrubriker, faktarutor och andra bra layoutgrepp
Öka läsbarheten
- Sätt punkt och kommatera för variation och tydlighet
- Signalord och bindeord
- Fenomen som stoppar läsflödet
- Passiv form, substantivsjukan och alldagliga adjektiv
- Viktiga skillnader mellan papper och hemsidor
Var personlig
- Tilltal: Är läsaren du, ni eller man?
- Tonfall: Kan man skriva lättsamt om seriösa ämnen?
- Några retoriska grepp som funkar lika bra idag som för Aristoteles
- En bra avslutning