Öppna kurser

Ny som chef

Ny som chef är en chefsutbildning för dig som nyligen har blivit, eller som snart ska bli, chef. Utbildningen lär dig de viktiga grunderna för att på bästa sätt kunna leda, motivera och kommunicera med dina medarbetare, skapa engagemang inför arbetsuppgifterna och hantera konflikter när de uppstår. Det praktiska ledarskapet är i fokus under denna ledarutbildning och dagarna ger dig en verktygslåda för såväl feedback, som målstyrning och olika samtalssituationer.

Det som du tidigare känt eller ifrågasatt som medarbetare skall du idag hitta svaren på som ledare. Att skapa hög effektivitet och ett starkt lag ,där vi också har fokus på målet med hög arbetsglädje kräver tydligt och trovärdigt ledarskap.

Utbildningen är på totalt tre dagar och är till stor del upplevelsebaserad, UBI. Den innehåller teori, praktik och övningar i grupp som sedan redovisas. Diskussioner som påföljd på hur detta skall bli från ord till handling. Du kommer att få hemuppgifter mellan blocken så att du blir bekväm med verktygen och tränar dig till ökad trygghet i att vara ledare.

I priset ingår Playmodul, litteratur och Disc beteendeanalys.

Utbildningsmål

Utbildningen ger dig:

Verktyg och kompetens att leda en grupp till att ta ansvar för din roll. Metoder för hur du leder olika typer av individer för att skapa effektiva team.

Du får:

Ökad förståelse för konsekvenserna kring ditt agerande. Större medvetenhet om din personliga utveckling. Du förstår vikten av ditt mod, ditt personliga ansvar, din tydlighet och ditt engagemang. Kunskap om hur en grupp utvecklas. Ökad trygghet med att ge och ta feedback. Veta hur konflikter utvecklas, vad som krävs av dig för att hantera dem och en förbättrad kommunikationsförmåga.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som är ny i ledarrollen, eller varit det en kortare tid. Vi vänder oss också till framtida ledare som skall inta rollen inom snar framtid.

Nästa steg

Coachande ledarskap.

Innehåll Ny i ledarrollen

  • Ledare och chef – vad är skillnaden egentligen?
  • FIRO
  • Gemensam målbild
  • Trygghet/tillit
  • Feedback
  • Interna spelregler
  • Disc beteendeanalys
  • Samarbete och kommunikation