Öppna kurser

Preparandkurs för PMP-certifiering från PMI

Denna kurs förbereder dig inför certifieringstestet Project Management Professional (PMP®), från Project Management Institute (PMI). Kursen ger förståelse om certifieringsprocessen, vilka områden som testet täcker och till vilken kunskapsnivå, hur testet är utformat med frågor och vanliga fallgropar. I kursmaterialet ingår femte upplagan av PMBOK® Guide samt 300 övningsfrågor.

Utbildningsmål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:

  • Förbereda dig för PMI® PMP-provet och få de 35 PDU:s som krävs
  • Gå igenom processgrupper och kunskapsområden i PMBOK Guide
  • Analysera verktyg och tekniker i PMBOK® Guide-processerna
  • Anpassa dina kunskaper till PMBOK Guide
  • Skapa en självstudieplan för att fokusera på rätt saker efter kursen fram till provet

Förkunskaper

  • Minst 3 års erfarenhet som projektledare
  • Den här kursen ger de 35 PDU:er som krävs för att få skriva certifieringsprovet Project Management Professional (PMP)

Certifiering

För att kunna bli PMP-certifierad behöver du uppfylla dessa krav:

Kategori 1

  • Högskole- eller universitetsexamen, eller motsvarande
  • Minst 4 500 timmars erfarenhet från att leda och styra projekt
  • Minst 35 timmars projektutbildning (35 PDU) hos en PMI REP, vilket du får på denna kurs

Kategori 2

  • Gymnasieexamen eller motsvarande
  • Minst 7 500 timmars erfarenhet från att leda och styra projekt
  • Minst 35 timmars projektutbildning (35 PDU) hos en PMI REP, vilket du får på denna kurs

Information om certifiering:

  • Certifieringsprovet ingår inte i kursavgiften och genomförs inte i samband med kursen
  • Du bokar själv tid för certifiering via PMI

Detaljerat kursinnehåll

Introduktion till:

A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide Fifth Edition)

  • Viktig projektledningsterminologi och projektlivscykeln
  • Identifiera miljöfaktorer i verksamheten (EEF) och organisatoriska processområden (OPA)
  • Organisationsstruktur och påverkan
  • Kartlägga relationerna mellan de tio olika kunskapsområdena och de fem processgrupperna

Projektintegration och hantering av omfattning

Identifiera och integrera processer och aktiviteter

  • Identifiera ett nytt projekt, business case och en ny strategi
  • Definiera och koordinera alla biplaner
  • Förändringskontroll och konfigurationshantering
  • Fastställ leverans och genomför nyttoanalys

Definiera, validera och hantera omfattningen

  • Underlätta kravinsamling med hjälp av intervjuer, workshops och tekniker för beslutsfattande
  • Förändrade kravställningar och spårbarhetsmatriser
  • Ta fram WBS

Projekttid och kostnadshantering

Tidshantering

  • Definiera aktiviteter och ordna dem i tidsföljd
  • Uppskatta hur mycket resurser och tid en aktivitet kräver med hjälp av analoga och parametriska tekniker samt trepunktstekniker
  • Utveckla tidsplanen med PDM-, ADM- och CDM-diagram

Utforma budgeten och använda Earned Value Management (EVM)

  • Identifiera kostnader och beräkna slutgiltiga prestationer
  • Bedöma viktiga EVM-värden, variationer och index
  • Prognostisera med EVM
  • Prestandarapportering

Hantering av projektkvalitet

Implementera kvalitetssystem

  • Förebygga icke-konformitet med Cost of Quality (CoQ)
  • Genomföra kontinuerliga förbättringar

Verktyg och tekniker att studera

  • Kvalitetsplanering med hjälp av statistiska verktyg
  • Implementera kvalitetsmätning och kvalitetsgranskningar

Hantera HR, kommunikation och intressenter i projektet

Utveckla planen och tillsätt teamet

  • Skapa hierarkiska diagram & matrisdiagram (RAM/RACI)
  • Utveckla teamet: team building, Tuckman-modellen, belöning och erkännande
  • Motivationsteorier och konfliktlösningstekniker

Kommunicera effektivt med intressenterna

  • Informera via kommunikationsmodeller
  • Använda kommunikationsteori och påverkansnivåer

Hantera intressenters synpunkter

  • Identifiera och analysera intressenterna, och hantera deras förväntningar
  • Öka stödet och minska motståndet

Hantera risker och upphandlingar i projektet

Bedöma projektrisker

  • Kvalitativ och kvantitativ riskanalys
  • Bedöma Expected Monetary Value (EMV)

Verktyg och tekniker inför provet

  • Utveckla strategier: hot/möjlighet
  • Ompröva och kontrollera risker

Hantering av upphandlingar

  • Genomföra make-or-buy-analys
  • Formellt acceptera produkten och avsluta projektfasen

Planera inför provet

Förberedelser inför provdagen

  • Tillämpa beprövade tips för att lyckas
  • Övervinna oron inför provet

Anpassa din studieplan

  • Identifiera dina starka och svaga sidor
  • Optimera din studietid och ditt fokus

Professionellt ansvar och etik

  • PMI:s uppförandekod
  • Balansera intressenternas intressen