Öppna kurser
Preparandkurs för PMP-certifiering från PMI
Denna kurs förbereder dig inför certifieringstestet Project Management Professional (PMP®), från Project Management Institute (PMI). Kursen ger förståelse om certifieringsprocessen, vilka områden som testet täcker och till vilken kunskapsnivå, hur testet är utformat med frågor och vanliga fallgropar. I kursmaterialet ingår femte upplagan av PMBOK® Guide samt 300 övningsfrågor.
Utbildningsmål
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
- Förbereda dig för PMI® PMP-provet och få de 35 PDU:s som krävs
- Gå igenom processgrupper och kunskapsområden i PMBOK Guide
- Analysera verktyg och tekniker i PMBOK® Guide-processerna
- Anpassa dina kunskaper till PMBOK Guide
- Skapa en självstudieplan för att fokusera på rätt saker efter kursen fram till provet
Förkunskaper
- Minst 3 års erfarenhet som projektledare
- Den här kursen ger de 35 PDU:er som krävs för att få skriva certifieringsprovet Project Management Professional (PMP)
Certifiering
För att kunna bli PMP-certifierad behöver du uppfylla dessa krav:
Kategori 1
- Högskole- eller universitetsexamen, eller motsvarande
- Minst 4 500 timmars erfarenhet från att leda och styra projekt
- Minst 35 timmars projektutbildning (35 PDU) hos en PMI REP, vilket du får på denna kurs
Kategori 2
- Gymnasieexamen eller motsvarande
- Minst 7 500 timmars erfarenhet från att leda och styra projekt
- Minst 35 timmars projektutbildning (35 PDU) hos en PMI REP, vilket du får på denna kurs
Information om certifiering:
- Certifieringsprovet ingår inte i kursavgiften och genomförs inte i samband med kursen
- Du bokar själv tid för certifiering via PMI
Detaljerat kursinnehåll
Introduktion till:
A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide Fifth Edition)
- Viktig projektledningsterminologi och projektlivscykeln
- Identifiera miljöfaktorer i verksamheten (EEF) och organisatoriska processområden (OPA)
- Organisationsstruktur och påverkan
- Kartlägga relationerna mellan de tio olika kunskapsområdena och de fem processgrupperna
Projektintegration och hantering av omfattning
Identifiera och integrera processer och aktiviteter
- Identifiera ett nytt projekt, business case och en ny strategi
- Definiera och koordinera alla biplaner
- Förändringskontroll och konfigurationshantering
- Fastställ leverans och genomför nyttoanalys
Definiera, validera och hantera omfattningen
- Underlätta kravinsamling med hjälp av intervjuer, workshops och tekniker för beslutsfattande
- Förändrade kravställningar och spårbarhetsmatriser
- Ta fram WBS
Projekttid och kostnadshantering
Tidshantering
- Definiera aktiviteter och ordna dem i tidsföljd
- Uppskatta hur mycket resurser och tid en aktivitet kräver med hjälp av analoga och parametriska tekniker samt trepunktstekniker
- Utveckla tidsplanen med PDM-, ADM- och CDM-diagram
Utforma budgeten och använda Earned Value Management (EVM)
- Identifiera kostnader och beräkna slutgiltiga prestationer
- Bedöma viktiga EVM-värden, variationer och index
- Prognostisera med EVM
- Prestandarapportering
Hantering av projektkvalitet
Implementera kvalitetssystem
- Förebygga icke-konformitet med Cost of Quality (CoQ)
- Genomföra kontinuerliga förbättringar
Verktyg och tekniker att studera
- Kvalitetsplanering med hjälp av statistiska verktyg
- Implementera kvalitetsmätning och kvalitetsgranskningar
Hantera HR, kommunikation och intressenter i projektet
Utveckla planen och tillsätt teamet
- Skapa hierarkiska diagram & matrisdiagram (RAM/RACI)
- Utveckla teamet: team building, Tuckman-modellen, belöning och erkännande
- Motivationsteorier och konfliktlösningstekniker
Kommunicera effektivt med intressenterna
- Informera via kommunikationsmodeller
- Använda kommunikationsteori och påverkansnivåer
Hantera intressenters synpunkter
- Identifiera och analysera intressenterna, och hantera deras förväntningar
- Öka stödet och minska motståndet
Hantera risker och upphandlingar i projektet
Bedöma projektrisker
- Kvalitativ och kvantitativ riskanalys
- Bedöma Expected Monetary Value (EMV)
Verktyg och tekniker inför provet
- Utveckla strategier: hot/möjlighet
- Ompröva och kontrollera risker
Hantering av upphandlingar
- Genomföra make-or-buy-analys
- Formellt acceptera produkten och avsluta projektfasen
Planera inför provet
Förberedelser inför provdagen
- Tillämpa beprövade tips för att lyckas
- Övervinna oron inför provet
Anpassa din studieplan
- Identifiera dina starka och svaga sidor
- Optimera din studietid och ditt fokus
Professionellt ansvar och etik
- PMI:s uppförandekod
- Balansera intressenternas intressen